Meta-Analysis of Teams Games Tournament Learning Model on Mathematics Learning Outcomes

Authors

  • Muhammad Aris Ariful Wafa Universitas Kristen Satya Wacana
  • Elvira Hoesein Radia Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i3.30149

Keywords:

Teams Games Tournament, Hasil Belajar Matematika

Abstract

This study aims to analyze the use of the teams games tournament model in improving the math learning outcomes of elementary school students. This research uses the meta-analysis method. This research was conducted by formulating research problems, tracing relevant research results for analysis. Data collection is done by searching for online journals using Google Scholar. Search results obtained 10 articles of research data sources. The analysis used a comparison method to determine the impact of implementing the Teams Games Tournament learning model in improving math learning outcomes. Based on the analysis results of the Teams Games Tournament model was able to improve students' math learning results ranging from the lowest 16.8% to the highest score of 102.9% with an average of 32.59%. So, the TGT model has a positive impact on the learning outcomes of elementary school students.

References

Achmad Achmad, & Irmansyah. (2011). Efektifitas Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Realistic Matematic Education (Rme ) Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sd. Jurnal Pendidikan, 12(1), 33–40. HTTPS://DOI.ORG/10.33830/JP.V12I1.483.2011

AP, N., & Amir, A. E. K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Sd Inpres 7/83 Pasempe Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 2(2), 53. https://doi.org/10.26858/jkp.v2i2.6945

Ayuwanti, I. (2017). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di SMK Tuma’ninah Yasin Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 105–114. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1017

Degita, P., Firman, & Efendi, J. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Inkuiri pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i3.191

Dirgantoro, K. P. S. (2018). Kompetensi Guru Matematika Dalam Mengembangkan Kompetensi Matematis Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 157–166. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p157-166

Drayatun, S., & Rahmawati, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viid Smp Negeri 1 Kokop. Jurnal Pena Sains, 4(1).

Gunawan, G. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Team Games Tournament Sma Muhammadiyah 1 Purwokerto. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 83–90. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1731

Hidayah, L., Sudarman, S. W., & Vahlia, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar. AKSIOMA Journal of Mathematics Education, 8(1), 237–247. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1925

Laila, F., & Rahmat, A. (2018). Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Teams Games Tournament (Tgt): Meta Analisis. SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 1(1), 15–23. https://doi.org/10.15408/sd.v1i1.9518

Nuriani, N. R. (2014). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Inquiry Berbantuan Pendekatan Mind Mapping terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Derivat, 1(1), 8–18. https://doi.org/https://doi.org/10.31316/j.derivat.v4i1.233

Nurmahmidah. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Pada Pokok Bahasan Peluang Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas X Mia 2 Sma Negeri 1 Sedayu. Jurnal Mercumatika, 1(2), 65–72. https://doi.org/DOI:https://doi.org/10.26486/mercumatika.v1i2.252

Rahmawati, T. D., Wahyuningsih, W., & Dua Getan, M. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(1), 83. https://doi.org/10.22219/jinop.v5i1.8021

Rosdiani, Khairil, & Nurmaliah, C. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (Tgt) Berbasis Praktikum Terhadap Penguasaan Konsep Sistem Pencernaan Manusia Di Sma Negeri 1 Sigli. Jurnal Biologi Edukasi, 5(2), 66–71. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JBE/article/view/1221

Sam, H. N., & Qohar, A. (2016). Pembelajaran Berbasis Masalah Berdasarkan Langkah - Langkah Polya untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 156. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.5188

Sholeh, D. R., Waluyo, H. J., Sudikan, S. Y., & Wardani, N. E. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Drama Dengan Strategi Teams Games Tournament (Tgt) Berbasis Dongkrek. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.15408/dialektika.v6i1.9679

Suaeb, S., Degeng, I. N. S., & Amirudin, A. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Teams Games Tournament ( TGT ) Berbantuan Media Tebak Gambar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(1), 146–154. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i1.10435

Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang 2016, 605–612.

Susanna, S. (2018). Penerapan Teams Games Tournament (Tgt) Melalui Media Kartu Domino Pada Materi Minyak Bumi Siswa Kelas Xi Man 4 Aceh Besar. Lantanida Journal, 5(2), 93. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2832

Syarani, R. N. (2019). Jepang The Effectiveness of Cooperative Learning Model Teams Games Tournaments Type in Improving Kanji Ability. Chi’e: Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 7(2), 82–90. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/chie.v7i2.34094

Teladaningsih, O., Mawardi, M., & Huliana, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Teams Games Tournament Meningkatkan Keterampilan Kolaboratif Peserta Didik Kelas 4 Sd. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, IV. https://doi.org/10.23969/jp.v4i1.1530

Yudianto, W. D., Sumardi, K., & Berman, E. T. (2014). Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 323–330. https://doi.org/10.32884/ideas.v5i4.227.

Downloads

Published

2020-11-30

How to Cite

Ariful Wafa, M. A., & Radia, E. H. (2020). Meta-Analysis of Teams Games Tournament Learning Model on Mathematics Learning Outcomes. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 3(3), 81–88. https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i3.30149

Issue

Section

Articles