Implementasi penggunaan media lagu untuk meningkatkan kemampuan kognitif siswa dalam pembelajaran IPA kelas IV sekolah dasar negeri pace 03 kecamatan silo
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpb.v10i3.70042Abstract
Students' cognitive development must be considered during the learning process, the use of learning media can make it easier for students to receive learning so they can achieve learning goals. The use of song media is one of the media sources that can be used to convey material to students. The aim of this research is to find out how to implement the use of song media to improve students' cognitive abilities in class IV science learning at state elementary school 03 Pace Slo. This research uses qualitative methods, using observation data collection techniques and interviews with the class IV homeroom teacher at SDN 03 Pace Silo. Based on the research results, the use of the song method is very effective for use in grade IV science learning. Research shows that the use of song media can improve students' cognitive abilities, whether they realize it or not. The use of song media makes students active and enthusiastic about learning compared to monotonous and boring learning for students.
References
Riny, M., & Safrul, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran STAD Menggunakan Powerpoint Interaktif terhadap Kemampuan Kognitif Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8666-8674.
Tania, A. N., Uswatun, D. A., & Sutisnawati, A. (2023). Pengaruh Media Lagu terhadap Kemampuan Kognitif Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 625-632.
Astuti, R. B., & Airlanda, G. S. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen terhadap Kognitif Belajar Siswa Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam IV SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2), 353-362.
Roffiq, A., Qiram, I., & Rubiono, G. (2017). Media musik dan lagu pada proses pembelajaran. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 2(2), 35-40.
Firdaus, D. S. (2020). Pengembangan Media Video Lagu Model Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3).
Prananda, G., Saputra, R., & Ricky, Z. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Media Lagu Anak Dalam Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. JURNAL IKA, 8 (2), 304–314.
Prastika, D., Hawanti, S., & Mareza, L. (2019). Permasalahan Yang Dihadapi Guru Dalam Pengelolaan dan Pemanfaatan Media Pembelajaran. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 136-146. Abdul, M. (2015).
Penelitian Pendidikan pendekatan kualitatif. Yogyakarta: kalimedia.
Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(1), 116-152.
N. R., Mitasari. 2018. “Model Pembelajaran Edutaniment Tehadap Perkembangan Kognitif Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Cakrawala Pendas 4 (1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 khoiriyaputri Juhari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.