SESELEH WANGUN LAN KASUKSMAN AJAH-AJAHAN PAWATEKAN RING LELAMPAHAN GATOTKACA DUTA WAYANG CENK BLONK

Authors

  • Luh Ekarini .
  • Ida Bagus Putra Manik Aryana, S.S., M. .
  • Drs.I Gede Nurjaya,M.Pd .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbb.v2i1.4951

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan struktur lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk, (2) mendeskripsikan nilai pendidikan karakter dalam lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk. Subjek penelitian dalan penelitian ini yaitu lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk. Dalam pengumpulan data menggunakan metode dokumentasi, wawancara, dan transkripsi. Data yang terkumpul dianalisis dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan hal-hal sebagai berikut: (1) struktur intriksik dan ekstrinsik dalam lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk. Struktur intrinsik meliputi: tema, alur, latar, tokoh dan penokohan, sudut pandang, amanat, dan gaya bahasa. Dalam unsur ekstrinsik meliputi: nama pengarang, kapan karya sastra tersebut dibuat, pesan yang disampaikan pengarang, dan bagaimana pandangan masyarakat saat membaca karya sastra. (2) Nilai pendidikan karakter dalam lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk terdapat empat belas (14) nilai pendidikan karakter yaitu peduli sosial, demokratis, disiplin, toleransi, bersahabat/komunikatif, jujur, kreatif, rasa ingin tahu, mandiri, religious, tanggung jawab,kerja keras, semangat kebangsaan, dan cinta tanah air. karena saya jurusan bahasa Bali, maka dari itu saya lampirkan abstrak berbahasa Bali KUUB Tetilikan puniki matetujon mangda prasida nelatarang,(1) wangun (struktur) lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk, (2) kasuksman ajah-ajahan pawatekan (nilai pendidikan karakter) ring lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk.Subjek ring tetilikan puniki inggih punika lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk. Objek ring tetilikan puniki, inggih punika wangun lan kasuksman ajah-ajahan pawatekan.Kramaning mupulang data ring tetilikan puniki nganggen kramaning dokumentasi, sadu wicara, lan kramaning transkripsi. Data sane sampun mapupul kaselehin nganggen kramaning deskriptifkualitaItif.Pikolihlan tetepasan sane kapolihang ring tetilikan puniki inggih punika: (1) wangun intrinsik miwah ekstrinsikring lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk. Struktur intrinsik punika, minakadi: unteng, lelintihan, genah carita, pragina lan pawatekan pragina,pangresep, pabesen, miwah paribasa. Ring wangun ekstrinsik punika, minakadi: sira pangawinyane, pidan karya sastra punika kakaryanin, napi tetujon karya sastra punika kakaryanin, lan punapi pikenoh krama ring sajeroning ngwacen karya sastra. (2) Kasuksman ajah-ajahan pawatekan ring lelampahan Gatotkaca Duta wayang Cenk Blonk. Punika madaging petangolas (14) kasuksman ajah-ajahan pawatekaninggih punika urati ring krama (peduli sosial), demokratis, parilaksana sane manut ring uger-uger (disiplin), ngajinin anak tios (toleransi), raket masawitra (bersahabat/komunikatif), arjawa (jujur), akeh madue reragragan (kreatif), rasa meled uning (rasa ingin tahu), nenten nyagerang anak tios (mandiri), srada bakti (religious), sutindih ring swadarma (tanggung jawab), jemet makarya (kerja keras), mabudi darma negara (semangat kebangsaan), lan tresna ring panegara (cinta tanah air). Kruna Jajaton:Gatotkaca Duta, Wayang Cenk Blonk, wangun, kasuksman ajah-ajahan pawatekan
Kata Kunci : Gatotkaca Duta, Wayang Cenk Blonk, struktur, nilai pendidikan karakter

This study aims to: (1) describe thestructurelelampahanGatotkacaDuta WayangCenkBlonk, (2) describethe value ofcharacter educationinlelampahanGatotkacaDuta WayangCenkBlonk. Research subjectsrole inthis research thatlelampahanGatotkacaDuta WayangCenkBlonk. Incollectingdata usingthe method of documentation, interviews, andtranscription.The collected datawere analyzed usingdescriptivequalitativemethod. The results showedthe followingmatters: (1) structureandextrinsicinlelampahanGatotkacaDuta WayangCenkBlonk. Intrinsicstructureinclude: theme, plot, setting, character and characterization, point of view,the mandate, andstyle. In theextrinsic elementsinclude: the name ofthe author, whenliteraturewas created, the author ofthe message, andhow thepublicviewwhenreadingliterature. (2) The value of character educationinlelampahanGatotkachaAmbassadorCenkBlonkpuppetsarefourteen(14) valuesof character educationisconcernedsocial, democratic, discipline, tolerance, friendship /communicative, honest, creative, curious, independent, the environment care, religious, responsibility,hard work, the national spirit, andlove of the homeland.
keyword : Gatotkaca Duta, Wayang Cenk Blonk, structure, describe the value of character education

Published

26-05-2015

Issue

Section

Articles