Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Kolopoli Berbasis Android Pada Materi Sistem Koloid
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpk.v6i2.32415Keywords:
Colloid System, Educational Games, Android, Learning Media, ADDIEAbstract
The colloid system is a difficult material with the Minimum Completeness Criteria (KKM) value that is not exceeded at 92.41%. The tendency of memorized material to make students less active in the learning process. Educational games can be an effort to maximize the use of smartphones in education. This study aims to produce a product, determine the feasibility, and describe the student's response to the Android-based Kolopoly educational game learning media on the colloid system material. Development research with the ADDIE model used research subjects, namely 10 class XII students of SMAN 2 Rangkasbitung in the 2020/2021 school year. The results showed that Kolopoli was very feasible in the material sector with a percentage of 88.19% and the media sector with a percentage of 87.73%. Meanwhile, the results of student responses to the Kolopoli educational game as a learning medium got very feasible criteria with a percentage of 85.01%.
Keywords: colloid system, educational games, Android, learning media, ADDIE
References
Aiken, L. R. 1985, Three Coefficients for Analysing Reliability and Validity of Rating, Educational and
Psychological Measurement, vol.45, , hh. 131–142.
Aryani, A. S. & Hartina, A. 2017, Model Pembelajaran Kimia Karbon Berbasis Game, Computatio : Journal of
Computer Science and Information Systems, vol.1, no.1, hh. 105.
Basbooir, K. & Supahar 2018, Validitas dan reliabilitas instrumen asesmen kinerja literasi sains pelajaran
Fisika berbasis STEM, Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, vol.22, no.2, hh. 168–181.
Branch, R. M. 2002, Instructional Design: The ADDIE Approach.New York: Springer Science.
Chang, R. 2005, Kimia Dasar Konsep-Konsep Inti Edisi Ketiga Jilid 2.Jakarta: Erlangga.
Dwiyono 2019, Game Media Pembelajaran Interaktif Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan
Penggunaan Peralatan Tangan ( Hand Tools) Dan Peralatan Bertenaga, E-Journal Universitas Negeri Yogyakarta, vol.7, no.2, hh. 343–351.
Gomulya, D. S. 2018, Ludo Word Game, vol.XII, no.12, hh. 19–29.
Habib, A., Astra, I. M. & Utomo, E. 2020, Media Pembelajaran Abad 21: Kebutuhan Multimedia Interaktif
Bagi Guru dan Siswa Sekolah Dasar, JARTIKA : Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, vol.3, no.1, hh. 25–35.
Hamalik, O. 2008, Proses Belajar Mengajar.Jakarta: Bumi Aksara.
Kuswanto, J. & Radiansah, F. 2018, Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem
Operasi Jaringan Kelas XI, An Nabighoh Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, vol.14, no.01, hh. 129.
Lubis, A. W. 2017, Perbandingan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Mengajar Deduktif Dan
Model Mengajar Induktif Pada Materi Pokok Sistem Koloid Di Kelas XI IPA SMA Negeri 13 Medan, vol.5, no.1, hh. 1–8.
Munandar, H. & Jofrishal 2016, Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Kimia di Kelas Homogen (Studi Kasus
Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 11 Banda Aceh), Lantanida Journal, vol.4, no.2, hh. 230–235.
Pratama, U. N. & Haryanto, H. 2018, Pengembangan game edukasi berbasis android tentang domain
teknologi pendidikan, Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, vol.4, no.2, hh. 167.
Pratiwi, T., Kurniasih, D. & Kurniawan, R. A. 2018, Pengembangan Penuntun Praktikum Koloid Berbasis
Inkuiri Terbimbing pada Siswa di Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Sungai Raya, Ar-Razi Jurnal Ilmiah, vol.6, no.1.
Rahma, F. I. 2019, Media Pembelajaram (kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan
Implementasinya dalam Pembelajaran bagi Anak Sekolah Dasar), Jurnal Studi Islam, vol.14, no.2, hh. 87–99.
Renat, S. E., Novriyanti, E. & Armen 2017, Pengembangan Modul Dilengkapi Peta Konsep dan Gambar pada
Materi Keanekaragaman Makhluk Hidup untuk Siswa Kelas VII SMP, Bioeducation Journal, vol.I, no.1, hh. 95–109.
Riduwan 2013, Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian.Bandung: Alfabeta.
Ruziana, Imran, I. S. 2017, Analisis penggunaan smartphone sebagai media pembelajaran terhadap hasil
belajar siswa sman 1 teluk keramat, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, vol.7, no.7, hh. 1–8.
Solihudin JH, T. 2018, Pengembangan E-Modul Berbasis Web Untuk Meningkatkan Pencapaian
Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis Dan Dinamis Sma, WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), vol.3, no.2, hh. 51.
Yahya, S., Imam, S. K. & Masturi 2017, Satesik untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Pemahaman Konsep,
Journal of Innovative Science Education, vol.6, no.1, hh. 104–115.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.