PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK
DOI:
https://doi.org/10.23887/jlls.v1i2.14760Abstract
This research is a Classroom Action Research (PTK) which aims to improve the ability of creative thinking and student learning outcomes fourth grade SD Negeri Mangunsari 03 Salatiga. Problems encountered in the learning process include students tend to be less active, monotonous learning, most students tend not to ask questions and some students' creative thinking ability is still not seen. To overcome these problems, the researcher conducted a class action research related to the application of Problem Based Learning (PBL) learning model to improve creative creativity and learning result of fourth grade students of SD Negeri Mangunsari 03 Salatiga on Theme 7 Subtema 2 and 3 semesters II. The study consists of two cycles, each cycle consisting of three meetings each consisting of action planning, action execution, observation, and reflection and evaluation. The data in this research is obtained from observation, document study, and test. Improvement of students 'creative thinking ability can be shown pre-cycle percentage of students' creative thinking ability 71,06% then increase in cycle I with percentage 86,84% again increase in cycle II with percentage 89,47%. While the result of student learning in pre cycle with percentage 55,26% increase in cycle I with percentage 78,94% and in cycle II again increase with percentage 86,84%. Thus, with the application of Problem Based Learning (PBL) model proved able to improve the ability of creative thinking and learning outcomes of fourth grade students of SD Negeri Mangunsari 03 Salatiga in Theme 7 Subtema 2 and 3.References
Abdullah, A. G., & Ridwan, T. (2008). Implementasi Problem Based Learning (PBL) pada Proses Pembelajaran di BPTP Bandung. Prosiding UPI, 1-10.
Abdulrozzak, R. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Ahmad, Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Arikunto, Suharsimi. 2007. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Anwar, M. S. (2015). Efektifitas Pembelajaran PBL (Problem Based Learning) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa Materi Tiga Dimensi (Doctoral dissertation, Universitas Terbuka).
Derin, N., Ani, N. A., & Asep , K. J. (2016). PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIK KREATIF SISWA PADA MATERI PESAWAT SEDERHANA. Jurnal Pena Ilmiah, 1-10.
Gunantara, G., Suarjana, I. M., & Riastini, P. N. (2014). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).
Karlina, E. (2016). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KERJA SAMA DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SDN BHAKTI WINAYA BANDUNG PADA SUBTEMA KEBERSAMAAN DALAM KEBERAGAMAN (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
Khoiri, W., Rochmad, R., & Cahyono, A. N. (2013). Problem based learning berbantuan multimedia dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif. Unnes Journal of Mathematics Education, 2(1).
Khotimah, K., Suhartono, S., & Salimi, M. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Perkalian Dan Pembagian Pecahan Pada Siswa Kelas V SDN 1 Tamanwinangun Tahun Ajaran 2016/2017. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 5(2.1).
Kurniasih, S. (2014). Strategi – Strategi Pembelajaran. Bandug: Alfabeta.
Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Ditinjau Dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 74-79.
Moma, L. (2016). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Untuk Siswa SMP. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1).
Nurdin, Diding, dkk. 2010. Problematika Pendidikan Dasar Kebijakan, Strategi dan Metode Pembelajaran. Bandung: Ilmu Cahaya Hati.
Nurhidayat, F. (2015). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEMATIK (WEBBED) DENGAN MEDIA VISUAL DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN TEMA PENDIDIKAN DI KELAS III SDN 1 PURWOGONDO TAHUN AJARAN 2014/2015. KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN, 3(5.1).
Noer, S. H. (2011). Kemampuan berpikir kreatif matematis dan pembelajaran matematika berbasis masalah Open-Ended. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1).
Risnawati, R., & Saadi, P. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Pada Materi Larutan Penyangga. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 7(2), 127-134.
Sanjaya, Wina. 2012. Penelitian Tindakan Kelas Cetakan II. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
Saefudin, A. A. (2012). Pengembangan kemampuan berpikir kreatif siswa dalam pembelajaran matematika dengan pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI). Jurnal Al-Bidāyah, 4(1).
Sudjana, Nana. 2010. Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudrajat, A. (2013, Januari 20). Pendekatan Dan Metode Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. hal. 1
Sudrajat, Akhmad . (2008). Pengertian pemahaman dalam pembelajaran. http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/07/13/pembelajaran-tematik-di-kelas-awal-sekolah-dasar/ Diakses dalam laman web tanggal 31 maret 2014 pukul 17:05
Sugiyono. 2011. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung.
Triwiyanto, Teguh. 2014. Pengantar Pendidikan, Jakarta: PT Bumi Aksara
Utomo, T., Wahyuni, D., & Hariyadi, S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa (Siswa Kelas VIII Semester Gasal SMPN 1 Sumbermalang Kabupaten Situbondo Tahun Ajaran 2012/2013). Jurnal Edukasi, 1(1), 5-9.
Yasmin, Y. (2010). Penerapan problem based learning untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar dalam pembelajaran bahasa Indonesia siswa kelas V SDN Tegalweru Kecamatan Dau Kabupaten Malang. Penerapan problem based learning untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar dalam pembelajaran bahasa Indonesia siswa kelas V SDN Tegalweru Kecamatan Dau Kabupaten Malang/Yulfika Yasmin.
Pramudita, W., & Anugraheni, I. (2017). Studi Penguasaan Matematika dan Bahasa Inggris Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD). Scholaria&58; Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(1), 70-82.
Vitasari, R. (2013). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Problem Based Learning Siswa Kelas V SD Negeri 5 Kutosari. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 4(3).
Wijaya, L., Rochmad, R., & Agoestanto, A. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Smp Kelas Vii Ditinjau Dari Tipe Kepribadian. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal for Lesson and Learning Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)