Implementation of cooperative learning model type Jigsaw in social science to increase students’ learning outcome

Authors

  • Dian Permata Faculty of Teaching and Education, Universitas Kristen Satya Wacana, Jl. Diponegoro 52-60 Salatiga, Indonesia
  • Slameto Slameto Faculty of Teaching and Education, Universitas Kristen Satya Wacana, Jl. Diponegoro 52-60 Salatiga, Indonesia
  • Elvira Hoesein Radia Faculty of Teaching and Education, Universitas Kristen Satya Wacana, Jl. Diponegoro 52-60 Salatiga, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpp.v51i2.15415

Keywords:

cooperative learning, Jigsaw, learning outcome

Abstract

This study aimed at improving learning outcome in social science using cooperative learning model type Jigsaw in social science. The model was implemented in a primary school. This learning model was developed into 2013 curriculum-based learning. We conducted the study into cycle 1 and cycle 2, each consisted of 3 meetings. The research subjects were 4th grade students. The research design was arranged based on planning, action, and reflection. Results show that there is an increase in the number of students passing the minimum requirement. Therefore, Jigsaw can improve students’ learning outcomes.

References

Asis, B. (2013). Meningkatkan hasil belajar IPS dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw pada siswa kelas IV SDN 1 Gimpubia. JURNAL DIKDAS, 1(3).

Astiti, D. K. S., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Jigsaw Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 30–41.

Dewi, Y. A. (2017). PPenerapan model kooperatif tipe Jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas V. BASIC EDUCATION, 6(8), 831–839.

Elmi, B., Marmawi, R., & others. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran IPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(6).

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Stanne, M. B. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis.

Komalasari, K. (2010). Pembelajaran kontekstual konsep dan aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Mukminatun, S. (2009). Upaya meningkatkan hasil belajar ipa melalui pembelajaran kooperatif model jigsaw pada siswa kelas IV sd Negeri 12 Sragen tahun pelajaran 2009/2010. Skripsi Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Pontoh, H., Jamaludin, J., & Hasdin, H. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Siswa Kelas V SD Inpres Salabenda Kecamatan Bunta. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(11).

Rahmawati, L. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Kelas III B SDN Karangsari 3 Kota Blitar. SKRIPSI Jurusan Kependidikan Sekolah Dasar & Prasekolah-Fakultas Ilmu Pendidikan UM.

Rejeki, N. E. S. (2009). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Kelas Viii G Semester 2 Smp Negeri 2 Toroh Grobogan. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2).

Slavin, R. E. (1990). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Prentice-Hall.

Solihatin, E., & others. (2007). Cooperative Learning Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara.

Tewksbury, B. J. (1995). Specific strategies for using the “Jigsaw” technique for working in groups in non-lecture-based courses. Journal of Geological Education, 43, 322–326.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan dan Implementasinya pada kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

Walker, I., & Crogan, M. (1998). Academic Performance , Prejudice , and the Jigsaw Classroom : New Pieces to the Puzzle. Journal of Community & Applied Social Psychology, 8, 381–393.

Widiastini, M., Kusmariyatni, N., & Arini, N. W. (2014). Keefektifan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar IPS Siswa kelas V. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).

Downloads

Published

2018-08-04

How to Cite

Permata, D., Slameto, S., & Radia, E. H. (2018). Implementation of cooperative learning model type Jigsaw in social science to increase students’ learning outcome. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 51(2), 61–67. https://doi.org/10.23887/jpp.v51i2.15415

Issue

Section

Articles