Pengaruh Faktor Kebudayaan dan Faktor Pribadi terhadap Perilaku Menabung Siswa SMK Negeri 1 Negara
DOI:
https://doi.org/10.23887/ekuitas.v9i1.28399Kata Kunci:
cultural, personal, saving behaviorAbstrak
The purpose of this study is to determine the influence of cultural factors and personal factors on saving behavior. The sample technique used in this study was purposive sampling as many as 134 students. Data collection methods in this study using a questionnaire and interviews. The data analysis technique used multiple linear regression analysis through the T test and F test. The results of this study indicate that partially cultural factors and personal factors have a positive and significant effect on saving behavior with a cultural factor significance value of 0.001 and a personal factor significance value of 0.000. Simultaneously, cultural factors and personal factors have a positive and significant effect on saving behavior with a significance value of 0.000.Referensi
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Process, 50, 179–211.
Ali, M. (2018). Pengaruh Budaya, Sosial, Pribadi dan Psikologis terhadap keputusan menabung di Bank Pembiayaan Rakyat Syariah (BPRS) Suriyah Cabang Semarang. In Fakultas ekonomi dan Bisnis Islam. Universitas Islam Negeri (UIN) Walisongo.
Apriliyasari, A. (2013). Perencanaan gemar menabung untuk anak TK oleh Dinas Pendidikan Kota Surakarta melalui media komunikasi Visual. In Fakultas Sastra dan Seni Rupa. Universitas Sebelas Maret.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. PT. Rineka Cipta.
Chandra, A. A. (2016). Jokowi Ajak Masyarakat Menabung di Hari Menabung Nasional.
Dede Nurasiah. (2018). Pengaruh Variabel Demografi dan Budaya terhadap Minat Menabung pada Bank Syariah di Kec. Purwakarta. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Depdikbud. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Buku Pustaka.
Eva, Y. (2017). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Menabung Pada PT Bank Rakyat Indonesia Unit Kota Timur. Universitas Negeri Gorontalo.
Gadinasyin, V. P. (2014). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Menabung (Studi Pada Kalangan Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Pendidikan Indonesia). In Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Pendidikan Indonesia.
Gerungan, W. A. (2010). Psikologi Sosial. PT Refika Aditama.
Jessica. (2018). 5 manfaat menabung untuk anak yang perlu diketahui.
Jogiyanto. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan. Andi Offset.
Keynes, J. M. (1991). Teori Umum Mengenai Kesempatan Kerja, Bunga dan Uang. In Gajah Mada UniversityPress.
Kotler., dan K. (2009). Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi ke 13. Erlangga.
Lamb, W. et. a. (2001). Pemasaran. Edisi Pertama, Salemba Empat.
Nugroho J, S. (2005). Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi untuk strategi dan penelitian Pemasaran. Prenada Media.
Riduwan. (2012). Metode & Teknik Menyusun Proposal Penelitian. Alfabeta.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sukirno. (2003). Pengantar Teori Mikro Ekonomi. Pustaka Pelajar.