Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.23887/ekuitas.v9i1.28425Kata Kunci:
learning cycle 5E, sosial studies learning outcomesAbstrak
This study departs from problems in class VII K SMP N 1 Banjar, where student learning outcomes are still relatively low. To overcome these problems research into the application of learning cycle 5e. This study is aimed to determine the increase of sosial studies learning outcomes in class VII K SMP Negeri 1 Banjar through the application of learning cycle 5e of the fourth basic competencies with the material scarcity and human needs, Action, Motif and Economic Principle. The type of the research is Class Action Research (CAR) and the data collected through observation and test method. The type of data is quantitative data. Based on the results of the study stated that the first cycle of student learning outcomes in the first cycle obtain an average learning completeness is 71,44%, then in the second cycle obtain an average learning completeness is 85,44%. Research results prove that sosial studies learning outcomes can increase after applying learning cycle 5e in class VII K SMP Negeri 1 Banjar.
Referensi
Aslindawaty, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E (Engagment, Exploration, Explanation, Elboration, Evaluation) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi. Jurnal Office, 3(1), 19–24.
Aunurrahman. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Fauziyah, R., & Abdullah, M. H. (2018). Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Fase. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(9), 1–10.
Irhamna, I., Rosdianto, H., & Murdani, E. (2017). Penerapan Model Learning Cycle 5E untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Fluida Statis Kelas VIII. Jurnal Fisika Flux: Jurnal Ilmiah Fisika FMIPA Universitas Lambung Mangkurat, 14(1), 61–64.
Isnaningtyas, M. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle (Siklus Belajar) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS-Ekonomi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 18 Malang. Universiras Negeri Malang.
Koyan, I. W. (2011). Asesmen Dalam Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha Press.
Kulsum, U., & Hindarto, N. (2011). Penerapan Model Learning Cycle Pada Sub Pokok Bahasan Kalor Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2), 1–10.
Kurniatin, D. T. (2011). Penerapan Metode Belajar Learning Cycle-5E pada Mata Pelajaran Akuntansi terhadap Siswa Kelas XII IPS 1 untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar di SMA Negeri 6 Malang. Universitas Negeri Malang.
Kurniawan, K. H., Muhammad, R. B., & Idham, M. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Model Pembelajaran Learning Cycle Pada Peserta Didik Sma Gajah Mada. Jurnal Elastisitas: Kajian Pendidikan Ekonomi, Ilmu Ekonomi, Dan Kewirausahaan, 2(1), 47–57.
Ningsih, N., Saadi, P., & Irhasyuarna, Y. (2018). Penerapan Model Learning Cycle 5E Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Koloid di Kelas XI MIA-3 MAN 1 Banjarmasin. JCAE (Journal of Chemistry And Education), 1(3), 1–10.
Saputra, R. (2018). Penerapan Model Learning Cycle 5E Dibantu Dengan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Siswa Pelajaran IPS di Kelas IV SD N 2 Karangreja. Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Sari, O. N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi. Universitas Negeri Malang.
Yamin, M. (2008). Paradigma Pendidikan Konstuktivistik. Jakarta: Gaung Persada Perss.