EVALUASI PROGRAM SEKOLAH ADIWIYATA DI SMPN 1 GIANYAR DALAM MEMBANGUN GERAKAN PEDULI DAN BERBUDAYA LINGKUNGAN HIDUP

Authors

  • Ni Made Irma Wulandari Ni Made Irma Wulandari Universitas Pendidikan Ganesha

Keywords:

Program Evaluation, Adiwiyata Program, CIPP

Abstract

The purpose of this study is to compare, describe and assess the strengths and weaknesses of the Adiwiyata Program implemented at SMPN 1 Gianyar with the performance of the program dimensions with certain criteria set out in the Regulation of the Minister of Environment and Forestry of the Republic of Indonesia Number P.52 of 2019 about the Caring and Cultured Environment Movement in Schools. This type of research is evaluation research with the CIPP model. Data was collected through documentation studies, observations and interviews with school principals, teachers, the school's Adiwiyata Team, Duta Bhakti Rare, canteen owners, committee members and parents. From the research results, the contexts elements contain various efforts to care for and manage the school environment in accordance with the school's vision and mission and goals, the input elements include the amount of the budget used and Human Resources with their application capabilities where the curriculum structure and learning planning already contain the Adiwiyata Program. The process element where the student's character begins to increase and has become a commitment and routine habituation movement.

References

Arikunto, S. (2014). Evaluasi Program Pendidikan Program Pedoman Teoritis Bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan. Bumi Aksara.

Azmi, F., & Elfayetti, E. (2017). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Siswa Melalui Program Adiwiyata di SMA Negeri 1 Medan. Jurnal Geografi, 9(2), 125. https://doi.org/10.24114/jg.v9i2.6901

Chasti,A.,Hendro,P., Widodo.( 2020) Evaluasi Program Sekolah Adiwiyata Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Bantul Kota. Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 29(2) : 145 - 157

Ika Maryani, 2014 Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, Jilid 1, Nomor 3, April 2014, hlm. 225-229

Mansur, M. (2014). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Bumi Aksara.

Marouli, C. (2021) Pendidikan Keberlanjutan untuk Masa Depan Tantangan dan Implikasinya bagi Pendidikan dan Pedagogi di Abad ke-21. Keberlanjutan, 13(29). https://doi.org/10.3390/su13052901

Maryani, I. (2016). Evaluasi Pelaksanaan Program Sekolah Adiwiyata Ditinjau Dari Aspek Kegiatan Partisipatif di SDN Ungaran I Yogyakarta. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(3), 170. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v1i3.2723

Maryani, Ika. (2014). Evaluasi Pelaksanaan Program Sekolah Adiwiyata Ditinjau Dari Aspek Kegiatan Partisipatif Di SDN Ungaran I Yogyakarta. Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar ,Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Ahmad Dahlan, 1(3) : 225-229

Medcom .id , Yuk,Kenali Istilah-Istilah Baru Di Kurikulum Merdeka. Diakses pada 06 Oktober 2022 11:58

Nurhayati, N., Pitoweas, B., Putri, D. S., & Yanzi, H. (2020). Analisis Kepekaan Sosial Generasi (Z) Di Era Digital Dalam Menyikapi Masalah Sosial. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 7(1), 17–23. https://doi.org/10.36706/jbti.v7i1.11415

Nurmansah,Rifai., Retnowati,T.H. (2020). The Evaluation Of Heathy School Program At Junior High School Receiving The National Adiwiyata. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. 24(2) : 146-155

Permana, B. I., & Ulfatin, N. (2018). Budaya Sekolah Berwawasan Lingkungan pada Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(1), 11–21. https://doi.org/10.17977/um027v3i12018p011

Pradini, I. K., Sudjanto, B., & Nurjannah, N. (2019). Implementasi Program Sekolah Adiwiyata Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di SDN Tanah Tinggi 3 Kota Tangerang. Jurnal Green Growth dan Manajemen Lingkungan, 7(2), 122–132. https://doi.org/10.21009/jgg.072.03

Pusat Pendidikan Lingkungan Hidup (PPLH) Bali dan Dinas Lingkungan Hidup Kabupaten Gianyar (2022). Handout Pembinaan Calon Sekolah Adiwiyata tahun 2022.

Rokhmah, U. N. (2019). Pelaksanaan Program Adiwiyata Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Siswa di Madrasah Ibtidaiyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 67. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.133

Sahani, W., & Lestari, G. D. (2019). Hubungan Pengetahuan Pengelola Kantin Dengan Penerapan Program Adiwiyata Kantin Sehat SD di Kota Makassar. Sulolipu: Media Komunikasi Sivitas Akademika Dan Masyarakat, 17(1), 79. https://doi.org/10.32382/sulolipu.v18i1.727

Syafrudin, Ali., 2016. Evaluasi Program Adiwiyata Sdn 06 Kelapa Dua Jakarta Barat. Jurnal Penelitian dan Penilaian Pendidikan. 1(2). 258- 274.

Published

2023-07-02

How to Cite

Ni Made Irma Wulandari, N. M. I. W. (2023). EVALUASI PROGRAM SEKOLAH ADIWIYATA DI SMPN 1 GIANYAR DALAM MEMBANGUN GERAKAN PEDULI DAN BERBUDAYA LINGKUNGAN HIDUP . Mimbar Pendidikan Indonesia, 4(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id./index.php/JIPI2/article/view/65021

Issue

Section

Articles