Prestasi Belajar IPS Siswa: Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Motivasi Belajar
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i1.31666Keywords:
school environment, learning motivation, learning achievementAbstract
This study aims to partially determine the effect of the school environment and learning motivation on social science learning achievement and to determine the simultaneous influence of the school environment and learning motivation on social science learning achievement. The type of research is causal. The population of this research was all of the students of grade VIII SMP Negeri 2 Singaraja in the academic year 2019/2020. The sampling technique used was proportional random sampling and the number of samples were 77 students. The data collection techniques used were questionnaires, documentation and observation and data analysis of this research is multiple linear regression analysis. The research results show that (1) the school environment has a significant effect on student achievement with a sig value of 0.016 < 0.05, (2) learning motivation has a significant effect on student achievement with a sig value of 0.015 < 0.05, (3) the school environment and learning motivation simultaneously significant effect on student achievement with sig. obtained is 0.015 <0.05.
References
Aditya, I. G., Akhmad Haris, I., & Indrayani, L. (2013). Pengaruh Partisipasi Orang Tua Dalam Mendidik di Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi, 3(1).
Darmadi. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa (Edisi 1, C). Yogyakarta: Deepublish.
Darmawati, J. (2013). Pengaruh Motivasi Belajar dan Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa SMA Negeri di Kota Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 1(1).
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Lantanida Journal, 5(2).
Kusuma, L. Z., & Subkhan. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kedisiplinan Belajar terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA N 3 Pati Tahun Pelajaran 2013/2014. EEAJ, 4(1).
Lase, S. (2018). Hubungan Antara Motivasi dan Kebiasaan Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Warta Edisi : 56.
Martina, Khodijah, N., & Syarnubi. (2019). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten Oki. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2).
Mulyaningsih, I. E., Interaksi, P., Keluarga, S., Belajar, M., Kemandirian Belajar, D., Belajar, P., … Sukoharjo, K. J. (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Keluarga, Motivasi Belajar dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4).
Nurhidayah, A. D. (2015). Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika SMP. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2).
Nurkolis. (2003). Manajemen Berbasis Sekolah. Jakarta: PT. Grasindo.
Safitri, F. N., & Kustini, S. (2014). Pengaruh Minat Belajar, Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua dan Lingkungan Sekolah terhadap Prestasi Belajar Ekonomi pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 4 Magelang Tahun Ajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal, 3(2).
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor – Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sudikno, I. S., & Aminah, Y. S. (2014). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Lingkungan Sekolah, Disiplin Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa SMA Kelas XI IPS Sma Pgri 1 Taman Pemalang. EEAJ, 3(1).
Sulistyowati, Y., Widiyanto, & Sukardi, F. (2012). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kompetensi Profesional Guru terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS Ekonomi Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Magelang Tahun Pelajaran 2011/2012. EEAJ, 1(2).
Yana, E., & Nurjanah, N. (2014). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Ciledug Kabupaten Cirebon. Jurnal Edunomic, 2(1).