Pengaruh Promosi dan Service Quality Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Layanan Grab-Food pada Aplikasi Grab di Singaraja

Penulis

  • Ni Luh Saras Suratni Management Department, Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Made Dwi Ariani Mayasari Management Department, Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i1.32129

Kata Kunci:

customer satisfaction, promotion, service quality

Abstrak

This study was aimed to examine the effect of simultaneous and partially promotion and service quality on customer satisfaction of Grab-food service users on the Grab application in Singaraja. The number of samples in this study were 100 respondents, the sample technique used purposive sampling. The data method used a questionnaire. The data analysis technique in this research is quantitative using multiple linear regression analysis. The result of the study showed that (1) promotion and service quality has a positive and significant effect simultaneous on customer loyalty with a contribution influence of 62.1% and other variables was 37.9%. (2) promotion has a positive and significant effect partially on customer satisfaction with a contribution influence of 33.6%. (3) service quality has a positive and significant effect partially on customer satisfaction with a contribution influence of 11.2%.

Referensi

Augusty, F. (2006). Metode Penelitian Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Buchari, A. (2011). Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Dewa, C. B. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Promosi Penjualan Jasa Grab-Car Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada Wisatawan Di Yogyakarta). Jurnal Perspektif, 16(1).

Djaslim, S. (2003). Manajemen Pemasaran, Analisis Perencanaan Pelaksanaan dan Pengendalian. Bandung: Linda Karya.

Faradina, A. (2016). Pengaruh Promosi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Rumah Cantik Almanda. 5, 1–18.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gulla, R., Oroh, S. G., & Roring, F. (2015). Analisis Harga, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Manado Grace Inn. 3(1), 1313–1322.

Haryanto, R. A. (2013). Strategi Promosi, Kualitas Produk, Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Restoran Mcdonald Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 1465–1473.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2013). Manajemen Pemasaran, Jilid Kedua. Jakarta: Erlangga.

Lenzun, J. J., Massie, J. D., & Adare, D. (2014). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Promosi terhadap Kepuasan Pelanggan Kartu Prabayar Telkomsel. Jurnal EMBA, 1(3), 1237–1245.

Nasution, H., Maksum, C., Pascasarjana, S., & Pancasila, U. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Customer Serta Dampaknya pada Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus: Maskapai PT. Lion Air Jakarta). 3(2), 175–191.

Pratamayudha, S. A., Arifin, R., & Hufron, M. (2018). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kualitas Pelayanan, Harga Dan Promosi Tehadap Kepuasaan Pelanggan Grabfood. Jurnal Riset Manajemen, 77–90.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. bandung: Alfabeta.

Sunyoto, D. (2014). Konsep Dasar Riset Pemasaran Dan Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Caps.

Tjiptono, F. (1997). Prinsip-prinsip Total Quality Service. Yogyakarta: Andi.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Edisi 3. Yogyakarto: Andi.

Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa - Prinsip, Penerapan Dan Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.

Vallery, Happy Novita, S. S. (2019). Jurnal Mantik. Jurnal Mantik, 3(1) 31–38.

Diterbitkan

2021-06-23

Terbitan

Bagian

Articles