Upaya Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match

Penulis

  • Ni Kadek Okta Letriani Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Pendidikan Ganesha
  • Lulup Endah Tripalupi Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i2.33979

Kata Kunci:

Learning, Cooperative Learning Model Type Make A Match, Learning Activity

Abstrak

This study is different from the problems in the twelfth category C OTKP (Otomatisasi Tata Kelola Perkantoran) SMK Negeri 1 Singaraja, whose student learning activities are still relatively low. In order to overcome these problems, the application in type matching of cooperative learning models is studied. The purpose of this study is to determine the increase in learning activities of middle school students in the XII C OTKP SMK Negeri 1 Singaraja category by applying cooperative learning model type matching to the second basic ability of entrepreneurship subjects. This study used the "Classroom Action Research" design. Use observation methods and documents to collect data, and analyze the data through simple percentage statistical analysis. The results show that the average learning integrity obtained by the students in the first cycle of learning activities is 64.05%, and the average learning integrity obtained in the second cycle is 84.08%.Research results prove that learning activity can increase after applying Cooperative Learning Model Type Make A Match in class XII C OTKP SMK Negeri 1 Singaraja.

Referensi

Arikunto, S. (2016). Riset Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lie, A. (2002). Cooperative Learning. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Mulyasa, E. (2009). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sebuah Panduan P. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ningtyas, E. S. dan Wuryani, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Tipe Make-A Match Berbantuan Media Komik Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Capaian Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 3(1), 66-74.

Nurhabibah dan Alexon. (2017). Penerapan Model Cooperatif Learning Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran Matematika (PTK Siswa Kelas IVA SD Negeri 81 Kota Bengkulu). Jurnal Triadik, 16(2), 44-52.

Paneo, F. R. (2019). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Make A Match Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Taluditi Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal Aksara, 5(1), 25-30.

Rifa’i, M. H. 2018. Penerapan Reward Dalam Peninggian Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih Kelas VIII di MTs Sunan Kalijogo Malang. Skripsi. Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Suatnaya, P. M., Suwatra, I. I. W., dan Suarjana, I. M. 2015. Dampak Model Pembelajaran Kooperatif Make A Match Berbantuan Media Benda Asli Terhadap Capaian Belajar Matematika Siswa Kelas IV Semester Ganjil di SD Negeri Pemaron, Kecamatan Buleleng Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 1-12.

Sugiyono (2015). Tata cara Riset Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Zakiah, I. R., Prasetyo, K. H., dan Astutiningtyas, E. L. (2019). Meningkatkan Aktivitas dan Capaian Belajar Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match. Mathematics Education Journal, 1(2), 1-9.

Diterbitkan

2021-12-25

Terbitan

Bagian

Articles