Pengembangan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Praktis
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpte.v12i1.45087Abstract
This study aimed to create and develop a learning media in an animated video of a 3-phase electric motor control circuit for the Electric Motors Course at Undiksha Electrical Engineering Education S1 Study Program. This research followed the research and development method. This study used statistical analysis techniques percentages to process the data from content experts, media experts,and testing on students. This study found that the content expert validation test result is 90.9%, with avery decent qualification. The media expert validation test is 96.42%, with a very decent qualification. Small group trials of 6 respondents and large group trials of 20 respondents confirm that the product has a very high qualification. The learning media in the form of an animated video of the movement of electric current in a 3-phase electric motor controller circuit is suitable for use in the Electric Motor course learning process in the Undiksha Electrical Engineering Education Study Program.
References
Agustien, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs
Pekauman di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 5(1), 19. https://doi.org/10.19184/jukasi.v5i1.8010
Arka, G. (2009). Perancangan dan Pembuatan Klip Video Animasi Band Carmen. Journal
Core, 54. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-849873-6.00001-7
Atapukang. (2016). Kreatif Membelajarkan Pembelajar Dengan Menggunakan Media
Pembelajaran yang Tepat Sebagai Solusi Dalam Berkomunikasi. Ejournal Undiksha, 17(2), 45–52.
Aziz, Z. (2019). Fluxus Animasi Dan Komunikasi Di Era Media Baru Digital. Channel Jurnal Komunikasi, 7(1), 49. https://doi.org/10.12928/channel.v7i1.13017
Hammi, T., Mustofa, H., & Permata, E. A. (2020). Pengembangan Trainer Instalasi Motor
Listrik untuk. Jurnal Teknologi Elektro Dan Kejuruan, 30(1), 1–13.
Hanafi. (2017). Konsep penelitian R & D dalam bidang pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 130.
Mala Putra, J. S., Endramawan, P., & Hariwibowo, A. (2017). Pembuatan Trainer Instalasi
Motor 3 Phase. Jupiter (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 1(2), 81.
https://doi.org/10.25273/jupiter.v1i2.1021
Mulyono. (2018). Strategi Pembelajaran Di Abad Digital (Vol. 53, Issue 9).
Musarofah, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Video Animasi
Bermuatan Ayat Al-Qur’an dengan Output Youtube. Educational Journal, 102.
http://repository.radenintan.ac.id/5815/1/Skripsi
Nepal, R., & Rogerson, A. M. (2020). From Theory to Practice of Promoting Student
Engagement in Business and Law-Related Disciplines: The Case of Undergraduate
Economics Education. In Education Sciences (Vol. 10, Issue 8).
https://doi.org/10.3390/educsci10080205
Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi
pada Pembelajaran Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 6(1), 9–19.
Rachmani, L. I. (2015). Analisis Deskriptif Multimedia Interaktif Histoire De France Junior
Indonesia. Repository UPI.
Rasyid, A. (2020). Sistem Pengendalian Motor Listrik.
Rezaldi. (2017). Profesionalisme Guru Cerminan Kualitas Pendidikan. Seri Publikasi
Pembelajaran, 1(2), 27–30. https://doi.org/10.31227/osf.io/kuvwp
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Syahfitri, Y. (2011). Teknik Film Animasi Dalam Dunia Komputer. Jurnal Saintikom, 10(3),
–217.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar
Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103.
https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Wilutomo, R. M. M., & Yuwono, T. (2017). Rancang Bangun Memonitor Arus Dan Tegangan Serta Kecepatan Motor Induksi 3 Fasa Menggunakan Web Berbasis Arduino Due. Gema Teknologi, 19(3), 19. https://doi.org/10.14710/gt.v19i3.21881.
Wiratama, W. M. P. (2019). Handout sebagai Perangkat Pembelajaran Praktis. Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 42(2), 158-169.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.