Teachers' and Students' Perception on the Use of ICT Based Interactive Game in 4th Grade of Elementary School in Sukasada District in Academic Year 2016/2017

Authors

  • Luh Putu Yogi Indah Purnami .
  • Dra.Ni Made Ratminingsih, MA .
  • Putu Eka Dambayana S., S.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v5i2.11497

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meneliti persepsi guru dan siswa kelas 4 sekolah dasar dalam menggunakan Permainan Interaktif berbasis ICT. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan menggunakan survey sebagai metode penelitian. Populasi dari penelitian ini adalah enam guru Bahasa Inggris dan 179 siswa kelas 4 sekolah dasar di Gugus IV dan V di Kecamatan Sukasada, Kabupaten Buleleng, tahun ajaran 2016/2017. Sekolah yang digunakan antara lain SD Negeri 1 Sukasada, SD Negeri 2 Sukasada, SD Negeri 3 Sukasada, SD Negeri 1 Panji, SD Negeri 2 Panji, and SD Negeri 3 Sambangan. Penelitan ini menggunakan sampel jenuh untuk menentukan sampel penelitian, dimana seluruh populasi menjadi sampel dalam penelitian ini. Data diperoleh melalui penyebaran kuisioner yang diukur dengan 3-point Likert scale. Data yang diperoleh dari guru adalah persepsi guru dalam menggunakan Permainan Interaktif berbasis ICT sebagai media pembelajaran. Sementara itu, data yang diperoleh dari siswa berupa persepsi siswa dalam menggunakan Permainan Interaktif berbasis ICT dalam motivasi belajar siswa dan prestasi siswa dalam belajar Bahasa Inggris. Hasil dari data yang diperoleh kemudian di analisis untuk mendapatkan persentase dari kuisioner. Temuan hasil analisis menunjukkan 99,17% guru setuju dengan penggunaan Permainan Interaktif berbasis ICT sebagai media pengajaran. Selanjutnya, 81,92% siswa setuju dengan penggunaan Permainan Interaktif berbasis ICT pada motivasi belajar siswa dan 79,17% pada prestasi belajar Bahasa Inggris siswa. Temuan ini berarti bahwa guru Bahasa Ingris dan siswa kelas 4 sekolah dasar di Gugus IV dan V di Kecamatan Sukasada, Kabupaten Buleleng, tahun ajaran 2016/2017memiliki persepsi positif terhadap penggunaan Permainan Interaktif berbasis ICT.
Kata Kunci : motivasi belajar, permainan interaktif berbasis ICT, persepsi, prestasi belajar Bahasa Inggris

The study aimed at investigating elementary school English teachers’ and 4th grade students’ perception on the use of ICT based Interactive Game. This was a quantitative research with survey as the research method. The population was six English teachers and 179 4th grade students from six elementary schools in cluster IV and V in Sukasada District, Buleleng Regency in academic year 2016/2017. The schools were SD Negeri 1 Sukasada, SD Negeri 2 Sukasada, SD Negeri 3 Sukasada, SD Negeri 1 Panji, SD Negeri 2 Panji, and SD Negeri 3 Sambangan. This research administered saturated sampling to determine the sample, in which all members of the population became the sample of the study. The data were collected by using questionnaire measured by 3-point Likert scale. The data collected from the English teachers were the teachers’ perception on the use of ICT based Interactive Game as teaching media. Meanwhile, the data collected from the students were students’ perception on the use of ICT based Interactive Game on their learning motivation and English learning achievement. The result of the derived data were analyzed by using Microsoft Office Excel in order to find the percentages and averages of each dimension of the questionnaires. The findings showed that 99.17% teachers agreed on the use of ICT based Interactive Game as teaching media. Furthermore, 81.92% students agreed on the use of ICT based Interactive Game on learning motivation and 79.17% on English learning achievement. It means that elementary school English teachers and 4th grade students in cluster IV and V in Sukasada District in academic year 2016/2017 had positive perception on the use of ICT based Interactive Game.
keyword : English learning achievement, ICT based Interactive Game, learning motivation, perception

Published

2017-07-27

Issue

Section

Articles