The Contribution of Principal's Leadership Style, Teacher Competence, and School Climate Toward Students’ Learning Outcomes

Authors

  • Putri Purnomo Sari Fakultas Teknik, Universitas Negeri Padang
  • Ganefri Ganefri Fakultas Teknik, Universitas Negeri Padang
  • Muhammad Anwar Fakultas Teknik, Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v9i3.24409

Abstract

This study aims to analyze the contribution of principal leadership style, teacher competence, and school climates to the quality of learning outcomes. This study was a quantitative method. Data collection was carried out using a questionnaire and analyzed by multiple linear regression. The results of this study are the relationship between the principal's leadership style and the school climate has t-count 7.15>t-table 1.96; the relationship between teacher competence and school climates has a value of t-count 3.66>t-table 1.96; the relationship between the principal's leadership style and the quality of learning outcomes has t-count 8.13>t-table 1.96; the relationship of teacher competence with the quality of learning outcomes has t-count 5.47>t-table 1.96; the relationship of school climate with the quality of learning outcomes has a t-count value of 5.64>t-table 1.96; the relationship between the principal's leadership style through the school climate with the quality of learning outcomes has a value of t-count 4.43>t-table 1.96; the relationship between teacher competence through school climate and the quality of learning outcomes has t-count 3.07>t-table 1.96.

References

Aguswara, W. W., & Rachmadtullah, R. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Iklim Organisasi Dengan Kinerja Guru Pendidikan Anak Usia Dini. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(2), 369–385. https://doi.org/10.21009/jpud.112.14

Aprilda. (2012). Pengaruh Kompetensi Terhadap Prestasi Kerja Pegawai ( Studi pada Bagian Pengelolaan Keuangan Balai Pengembangan Pendidikan Nonformal dan Informal Regional I Medan ) Pemerintah Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Administrasi Publik, 3(2), 181–206. https://doi.org/10.31289/jap.v2i2.1371

Arifin, R. B. M., Teh, K. S. Bin, Muhamad, N., & Amrullah. (2018). Pemikiran Ibnu Khaldun dalam Strategi Pelaksanaan Iklim Dini Di Sekolah. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 7(2), 137–144. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v6i1

Arsil, A., Yantoro, Y., & Sari, R. (2018). Analisis Iklim Sekolah dalam Mendukung Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Journal of Inherited Metabolic Disease, 3(1), 39–56. https://doi.org/10.22437/gentala.v3i1.6753

Aryani, W. D. (2014). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar IPS melalui PAKEM dengan bantuan media pada siswa kelas VIIIA SMP Negeri 1 Kandeman Batang tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Forum Ilmu Sosial, 41(1), 103–124. https://doi.org/10.15294/fis.v41i1.5397

Creswell, J. W. (2008). Research Design, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed, Edisi Ketiga. Bandung: Pustaka Pelajar.

Djafar, H. (2017). Model Kepemimpinan Dalam Pembinaan Karakter Peserta Didik Di Smk Negeri Labuang Kabupaten Polewali Mandar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 191–199. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4263

Djafri, N. (2015). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Empati Dan Motivasi Terhadap Budaya Organisasi (Studi Kasus Terhadap Kepala Sekolah Dasar Kota Gorontalo). Jurnal Manajemen, 19(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24912/jm.v19i1.105

Hakim, H., & Sarbiran, S. (2004). Iklim Belajar dan Iklim Praktik serta Produktivitas Belajar ditinjau dari Aspek Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Konteks Pendidikan Sistem Ganda. In Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan (Vol. 3, Issue 4). https://doi.org/10.21831/pep.v3i4.2080

Hapsari, O., Hariyadi, S., & Prihastuty, R. (2014). Pengatuj. Intuisi. (JURNAL ILMIAH PSIKOLOGI), 6(1). https://doi.org/10.15294/intuisi.v6i1.11913

Lestari, I. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Dan Resitasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Hindu Siswa Kelas Iv Sd Negeri 2 Tumbu Karangasem. Jurnal Penjaminan Mutu, 4.

Mas, S. (2012). Hubungan Kompetensi Personal Dan Profesional Guru Dengan Motivasi Belajar Siswa Di SMKN 2 Kota Gorontalo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 19(2), 212–219.

Muhani, M., Imron, A., & Kusmintardjo, K. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar Di Daerah Terpencil (Studi Multi Kasus Di Sdn 2 Bakalan Dan Sdn 2 Kepyar Purwantoro Kabupaten Wonogiri). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(8), 1464–1472. https://doi.org/10.17977/JP.V1I8.6616

Nini, A. (2017). Pembinaan Iklim Sekolah K-7 Sebagai Upaya Meningkatkan Efektivitas Belajar: Best Practices. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 13(2), 133–140. https://doi.org/10.30957/cendekia.v13i2.601

Purwanti, K., AR, M., & Yusrizal, Y. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pada Smp Negeri 2 Simeulue Timur. Jurnal Ilmiah Didaktika, 14(2), 390–400. https://doi.org/10.22373/jid.v14i2.510

Ramadoni, W., & Arifin, I. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Peningkatan Kinerja Guru (Studi Multi Kasus Di Paud Islam Sabilillah Dan Sdn Tanjungsari 1 Kabupaten Sidoarjo). 1500–1504.

Shobron, S., & Suyanto, S. (2016). Kinerja Guru Bersertifikasi Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Sudung Kedungtuban Blora Tahun 2015. Profetika: Jurnal Studi Islam, 17(01), 57–67. https://doi.org/10.23917/profetika.v17i01.2100

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV.

Suhendro, H. (2012). Iklim Organisasi Sekolah, Kecerdasan Emosional Guru, Dan Pengetahuan Teknologi Informasi Dengan Profesionalisme Guru Smk. Teknologi Kejuruan, 32(1).

Sukiyanto, & Maulidah, T. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Budaya Organisasi terhadap Motivasi Guru dan Karyawan. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 127. https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1.874

Sumantri, R. F. (2012). Kompetensi Pengelolaan Pembelajaran, Kecerdasan Interpersonal, Komitmen, Dan Kepuasan Kerja Guru SMK. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 30–35.

Winarsih, S. (2018). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. International Conference of Moslem Society, 2, 95–106. https://doi.org/10.24090/icms.2018.1864

Yudiaatmaja, F. (2017). Kepemimpinan: konsep, teori dan karakternya. Media Komunikasi FPIPS, 12(2). http://dx.doi.org/10.23887/mkfis.v12i2.1681

Downloads

Published

2020-09-04

Issue

Section

Articles