Home Room Technique Group Guidance to Improve Student's Confidence
DOI:
https://doi.org/10.23887/bisma.v6i1.48043Keywords:
homeroom techniques, group guidance, self-confidenceAbstract
The main problem in this study is the low self-confidence of students which is characterized by feelings of shame when they will argue in front of friends in a group atmosphere. The research participants were six students of SMP Negeri 3 Palu, and questionnaires on student self-confidence as the instrument. The collected data were analyzed descriptively and inferentially using the Wilcoxon sign rank test formula. The descriptive analysis revealed that five students had low self-confidence before attending group guidance with the home room technique, while one student had moderate self-confidence. There was an increase in students' self-confidence after attending group guidance services with the home room technique, with five students having moderate self-confidence and one having high self-confidence. The inferential analysis revealed a significant difference in student self-confidence before and after receiving the home room technique group guidance service.
References
Akbari, O., & Sahibzada, J. (2020). Students’ Self-Confidence and Its Impacts on Their Learning Process. American International Journal of Social Science Research, 5(1), 1–15. https://doi.org/10.46281/aijssr.v5i1.462
Asiyah, Walid, A., & Kusumah, R. G. T. (2019). Pengaruh Rasa Percaya Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa pada Mata Pelajaran IPA. 9(3), 217–226.
Bella, Y., Suhendri, H., & Ningsih, R. (2019). Peranan Metode Pembelajaran The Power Of Two Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 129–135. https://doi.org/10.26486/jm.v3i2.821
Bunga Nurika. (2016). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kepercayaan Diri Remaja Yang Mengunggah Foto Selfie Di Instagram (Ditinjau Dari Jenis Kelamin Dan Usia) Naskah. 31–48.
Dewi, T. R., & Drs. H. Sutijono, M. (2013). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Home Room untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Bidang Akademik Di SMK Kartika 2 Surabaya. Jurnal BK UNESA, 1(1), 1–16.
Elfira, N. (2013). Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Konselor, 2(1), 279–282. https://doi.org/10.24036/0201321728-0-00
Fatimah, D. (2015). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Role Playing Untuk Mengembangkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 4(1), 23–29.
Fatimah, E. (2006). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Bandung: Pustaka Setia, 142.
Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 4(1), 1–5.
Iqbal, F. (2021). Peran Guru Bimbingan Konseling (Bk) Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas VII Dengan Menggunakan Layanan Konseling Individual Di MTsN 9 Cirebon. PhD Thesis. Bimbingan Konseling Islam IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Kartini, S. (2019). Krisis Percaya Diri. Semarang: Mutiara Aksara.
Komariyah, S., & Nuryanto, I. L. (2019). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Client Centered Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Siswa Kelas Viii Smp N 16 Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. 4(1), 78–90.
Komora, I. B. (2016). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Psikopedagogia, 5(1), 33–42.
Laili Sulistyowati, A. N. (2015). Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatka Keterampilan Belajar Siswa. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 413–430. https://doi.org/10.21043/edukasia.v10i2.801
Lestari, I. T., & Elisabeth Christiana, S. Pd, M. P. (2018). Bimbingan Kelompok Teknik Homeroom Untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa. Jurnal BK UNESA, 381–386.
Monnalisza, & S, N. (2018). Kepercayaan diri remaja panti asuhan Aisyiyah dan implikasinya terhadap layanan Bimbingan dan Konseling. Penelitian Guru Indonesia, 3(2), 77–83.
Muhammad, R., & Zarina, A. (2020). Implementasi Teknik Home Room Melalui Layanan Bimbngan Kelompok Dalam Melatih Kepercayaan Diri Siswa SMA Negeri 1 Sitolu Ori Nias Utara. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 180–197.
Nafiah, A., & Handayani, A. (2014). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Homeroom Untuk Penurunan Perilaku Agresif Siswa. EMPATI-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 17–36. https://doi.org/10.26877/empati.v1i1/oktober.657
Nurhayati, Rosmaiyadi, & Buyung. (2017). Efforts To I Mprove S Tudent ’ S S Elf C Onfidence U Sing. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 2(2), 57–62.
Nursalim, & Suradi. (2022). Layanan Bimbingan Dan Konseling. Surabaya: Unesa University Press.
Pranoto, H. (2016). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di Sma Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Applied Microbiology and Biotechnology, 85(1), 2071–2079.
Puri, P. R., Samsudin, A., & Siddik, R. R. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Mi Muslimin Yang Memiliki Kepercayaan Diri Rendah. 4(3), 191–199.
Rahmawati, R. (2015). Upaya Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Pribadi Sosial Klasikal Dengan Menggunakan Media Permainan Titian Balok.
Romlah, T. (2001). Teori dan Praktek Bimbingan Kelompok. Malang: UMN.
Sampul, G. T. P. (2013). Perbandingan Kinerja Keuangan Perusahaan Farmasi Milik Negara Dan Milik Swasta Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 355–361.
Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan, Jenis, Metode dan Prosedur. Bandung : Kencana Prenada Media group.
Sartika, D. I., Thalib, M. M., & Syahran, R. (2016). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Behavioral Dalam Meningkatkan Perilaku Empati Teman Sebaya (Studi kasus di SMA Negeri 2 PALU). Jurnal Konseling Dan Psikoedukasi, 1(2), 51–65.
Sriyono, H. (2017). Efektifitas Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. 4(1), 23–43.
Sulastri, E. (2021). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa kelas IX8 SMP Negeri 3 Batang Hari 2018 Oleh. Jurnal Education of Batanghari, 3(01), 100–113.
Thalib, M. M. (2009). Statistik pendidikan. Tadulako University Press.
Thalib, M. M. (2011). Assesnent Bimbingan dan Konseling (Materi Pendidikan Profesi). FKIP UNTAD Palu: Tidak Diterbitkan.
Tohirin. (2007). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Durrotunnisa; Diah Utaminingsih; Ni Putu Lianasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
BISMA the Journal of Counseling is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
BISMA Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
BISMA The Journal of Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in BISMA Journal in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of BISMA Journal are required to cite the original source, including the author's names, BISMA Journal as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the BISMA Journal held the first publication right.