PENGARUH METODE PROYEK TERHADAP KEMAMPUAN PENGUKURAN ANAK KELOMPOK B GUGUS CEMPAKA KECAMATAN KUTA UTARA
DOI:
https://doi.org/10.23887/paud.v7i2.18993Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan yang signifikan kemampuan pengukuran antara anak yang diberikan pembelajaran menggunakan metode proyek dengan anak yang diberikan pembelajaran menggunakan metode ceramah pada anak kelompok B Gugus Cempaka Kecamatan Kuta Utara Tahun Pelajaran 2018/2019. Jenis Penelitian ini adalah penelitian Eksperimen Semu dengan desain non equivalen Control Group Design. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh anak kelompok B Gugus Cempaka Kecamatan Kuta Utara yang berjumlah 476 orang. Teknik pengambilan sampel yaitu dengan teknik cluster sampling. Sampel dalam penelitian ini adalah anak kelompok B3 TK Tunas Mekar I yang berjumlah 15 anak sebagai kelompok eksperimen serta anak kelompok B3 TK Tunas Mekar II yang berjumlah 15 anak sebagai kelompok kontrol. Data hasil pengukuran anak dikumpulkan dengan teknik observasi menggunakan lembar observasi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensial dengan uji-t. Berdasarkan hasil analisis data diperoleh hasil uji-t yaitu thitung = 2,7905 dan ttabel dengan taraf signifikan 5% pada derajat kebebasan (dk) 28 adalah 2,0484. Hasil uji-t menunjukkan bahwa thitung>ttabel, maka H0 ditolak dan HA diterima. Dengan demikian dapat diketahui bahwa, terdapat perbedaan yang signifikan kemampuan pengukuran antara anak yang diberikan pembelajaran menggunakan metode proyek dengan anak yang diberikan pembelajaran menggunakan metode ceramah pada anak kelompok B Gugus Cempaka Kecamatan Kuta Utara Tahun Pelajaran 2018/2019. Maka dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan metode proyek terhadap kemampuan pengukuran anak kelompok B Gugus Cempaka Kecamatan Kuta Utara Tahun Pelajaran 2018/2019.Kata Kunci : metode proyek, pengukuran, anak usia dini
The aim of study is to know the significant difference of measurement capability between children who are given learning using of project method with children who are given learning using of lecture method in children group B Gugus Cempaka in Kuta Utara of Academic Year 2018/2019. This research type is quasi experiment research with non-equivalent control group design. The population of this research is all the children of group B Gugus Cempaka in Kuta Utara. The total amount of population of this research is 476 people. The sampling technique is using cluster sampling technique. The sample in this research is children of group B3 TK Tunas Mekar I which consists of 15 children as experiment group and children of group B3 TK Tunas Mekar II which consist of 15 children as control group. The data of children’s measurement is collected by observation technique using observation sheet. The data obtained is analyzed using descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis with T-test. Based on the result of data analysis, the result of t-test is tcount = 2,7905 and ttable with significant level of 5% at degrees of freedom (dk) 28 is 2,0484. The result of t-test show that tcount > ttable then H0 is rejected and HA is accepted. Thus, it could be know that, there is a significant difference of measurement capability between children who are given learning using of project method with children who are given learning using of lecture method in children group B Gugus Cempaka in Kuta Utara of Academic Year 2018/2019. Thus, it can be concluded that, there was signifikan influence of project method on children’s measurement capability of group B Gugus Cempaka in Kuta Utara of Academic Year 2018/2019.
keyword : project method, measurement, early childhood
Downloads
Published
2019-07-26
How to Cite
., M. D. A., ., P. D. I. N. J., & ., D. P. A. A. S. M. (2019). PENGARUH METODE PROYEK TERHADAP KEMAMPUAN PENGUKURAN ANAK KELOMPOK B GUGUS CEMPAKA KECAMATAN KUTA UTARA . Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(2), 182–191. https://doi.org/10.23887/paud.v7i2.18993
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)