Pengaruh Metode Edutainment Terhadap Kemampuan Klasifikasi Anak Taman Kanak-Kanak

Authors

  • Sang Ayu Putu Laksmi Uttari .
  • Dr. Putu Aditya Antara, S.Pd., M.Pd. .
  • Putu Rahayu Ujianti, S.Psi., M.Psi., Psi .

DOI:

https://doi.org/10.23887/paud.v6i1.15178

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh metode edutainment terhadap kemampuan klasifikasi anak kelompok A Taman Kanak-Kanak Gugus IV Kecamatan Buleleng. Jenis penelitian ini adalah quasi experiment dengan desain non-equivalent control group design. Populasi penelitian adalah seluruh anak kelompok A Taman Kanak-Kanak Gugus IV Kecamatan Buleleng yang berjumlah 96 orang. Dalam menentukan sampel digunakan teknik cluster sampling. Adapun sampel penelitian ini adalah kelompok A TKK Santo Rafael sejumlah 19 orang sebagai kelompok eksperimen dan kelompok A TK Ganesa sejumlah 16 orang sebagai kelompok kontrol. Data kemampuan klasifikasi dikumpulkan dengan metode observasi menggunakan instrumen lembar observasi. Data yang diperoleh dianalisis dengan teknik statistik deskriptif dan statistik inferensial (uji-t) dengan rumus polled varians. Berdasarkan hasil analisis deskriptif, rata-rata kemampuan klasifikasi pada kelompok eksperimen sebesar 58,53 yang termasuk kategori sangat tinggi, sedangkan pada kelompok kontrol sebesar 38,44 yang termasuk kategori rendah. Dari hasil analisis dengan uji-t diperoleh thitung sebesar 9,761 dan ttabel pada taraf signifikansi 5% dengan dk = 33 sebesar 2,042, sehingga thitung > ttabel, maka H0 ditolak dan H1 diterima. Artinya terdapat pengaruh yang signifikan metode edutainment terhadap kemampuan klasifikasi anak kelompok A Taman Kanak-Kanak Gugus IV Kecamatan Buleleng Tahun Pelajaran 2017/2018.
Kata Kunci : kemampuan klasifikasi, metode edutainment

This research is aimed to find out the effect of edutainment method for children’s classification ability at group A of Kindergarten in Gugus IV of Buleleng Sub-district. This research belongs to quasi experiment with non equivalent control group. The population of this study is 96 children’s of Kindergarten at group A in Gugus IV of Buleleng Sub-district. This study makes use of cluster sampling technique in determining the sample of the study. The followings are the sample of the research: 19 children’s of group A in TKK Santo Rafael as the experiment group and 16 children’s of group A in TK Ganesa as the control group. The data of classification ability is collected by observation method which uses an instrument called observation sheet. The obtained data is analyzed by using the technique of descriptive statistic and inferential statistic (t-test) with the formula of polled varians. Based on the result of descriptive analysis, the average in experiment group is 58,53 in which it can be categorized as extremely high category, whereas the average in control group is 38,44 that can be categorized as low category. From the result of analysis which uses t-test, it is obtained the tcount is 9,761 and ttable in the level of significance is 5% with dk = 33 is about 2,042, it can be concluded that tcount > ttable, so H0 is refused and H1 is accepted. It means that there is significant effect of edutainment method for children’s classification ability at group A of Kindergarten in Gugus IV of Buleleng Sub-district in the academic year of 2017/ 2018.
keyword : classification ability, edutainment method

Downloads

Published

2018-07-26

How to Cite

., S. A. P. L. U., ., D. P. A. A. S. M., & ., P. R. U. S. M. P. (2018). Pengaruh Metode Edutainment Terhadap Kemampuan Klasifikasi Anak Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 6(1), 105–114. https://doi.org/10.23887/paud.v6i1.15178

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>